Požičaná planéta je komplexný program environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety pre udržateľný rozvoj, ktorý vzniká v spolupráci OZ Požičaná planéta pre školy, Fakulty prírodných vied UKF v Nitre a dive 2000 production, s.r.o. Nitra. Program prináša kľúčové témy udržateľného rozvoja, rozdelené do piatich tematických okruhov:
Tematické okruhy Požičaná planéta I. - Odcudzenie a Požičaná planéta II. - Konzum boli dodané na všetky základné školy v SR a máme množstvo pozitívnych ohlasov od pedagógov, ktorí s nimi pracujú (viď FB Požičaná planéta). Vďaka podpore našich firemných partnerov a dotácii z Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR je distribúcia tematických okruhov Požičaná planéta III. - Biodiverzita a Požičaná planéta IV. - Zmena klímy je plánovaná na všetky základné školy v SR v termíne 03/2025. Prvé štyri tematické okruhy sú určené predovšetkým pre základné školy, ale filmy, publikácie a odborné metodické príručky pre pedagógov môžu využívať aj učitelia na stredných školách, najmä ako návod pre realizáciu vlastného projektového environmentálneho vyučovania.
Každý tematický okruh tvoria:
- spájame vedcov, pedagógov a manažérov firiem v SR s cieľom vytvoriť partnerstvo pre inovatívne, zrozumiteľné a na vedeckých základoch založené projektové environmentálne vyučovanie,
- prepájame dokumentovanie globálnych problémov s dokumentovaním práce slovenských vedcov a zmenami v praxi firiem pôsobiacich v SR,
- cieľom je získať najmä žiakov stredných škôl pre vlastnú projektovú činnosť a hľadanie možností na eliminovanie príčin globálnych problémov, zvýšenie ich záujmu o ochranu životného prostredia v regióne školy a akceptovanie hodnôt udržateľného a zodpovedného životného štýlu ,
- preto tvoríme súbor environmentálnych tém pre projektové vyučovanie na stredných školách:
V duchu myšlienky: “Našu planétu sme nezdedili od našich otcov, požičali sme si ju od našich detí“, program nadväzuje na proces informatizácie škôl, využíva moderné prostriedky a pútavou a zrozumiteľnou formou nastoľuje a objasňuje problematiku udržateľného rozvoja a ochrany životného prostredia.
Ciele programu Požičaná planéta:
V tematických okruhoch Požičaná planéta III. - Biodiverzita a Požičaná planéta IV. - Zmena klímy zaraďujeme na USB disky s našimi dokumentárnymi filmami tiež krátke filmové dokumenty "Príklady udržateľnej praxe" firiem pôsobiacich v SR s reálnymi výrobkovými a technologickými inováciami, znižovaním environmentálnych záťaží, zavedením princípov cirkulárnej ekonomiky a pod. Konkrétne príklady udržateľnej praxe približujú žiakom hodnoty, ktoré sa stávajú súčasťou podnikania a formujú ich postoje a pripravujú ich na zodpovedný výkon budúceho povolania. Vytvárajú tiež pozitívnu väzbu ku firemnej značke a pomáhajú previazať hodnoty, ktoré im vštepuje environmentálna výchova s reálnym úsilím firiem. Viac o príkladoch udržateľnej praxe a partnerstve.
Súčasťou programu sú tiež vzdelávacie semináre pre pedagógov, po dva v každom krajskom meste SR, pre každý tematický okruh, ktorých cieľom je uľahčenie implementovania programu do procesu výchovy a vzdelávania, osveta a väčšia informovanosť obyvateľov SR o kľúčových témach a cieľoch udržateľného rozvoja. V mesiaci apríl a máj 2023 sme organizovali 16 seminárov k tematickému okruhu Požičaná planéta I.-Odcudzenie. Ďalších 16 seminárov k tematickému okruhu Požičaná planéta II. - Konzum prebehlo opäť vo všetkých krajských mestách v priebehu októbra a novembra 2023. Vzdelávacie semináre k tematickému okruhu Požičaná planéta III. - Biodiverzita a Požičaná planéte IV _ Zmena klímy plánujeme realizovať spoločne v mesiaci jún 2025.
Hoci ľudstvo dosiahlo úžasný technický a informačný pokrok, priepastne za ním zaostáva mentálny vývoj ľudí. Stále nás ovláda chamtivosť a tak sme dopustili, že planétu ovládol konzum. Dôsledkom je drancovanie prírodných zdrojov, klimatická zmena, straty biodiverzity, devastovanie biotopov, či znečistenie. To všetko sa spája do závratného globálneho ekologického dlhu. Zašlo to až tak ďaleko, že prírodné ekosystémy už nie sú schopné obnovy. Ospravedlňujeme to pomýlenými kritériami kvality života, vzájomne sa klameme a presviedčame samých seba, že to nie je až také zlé. Ono je to však oveľa horšie!
Tieto fotografie zobrazujú to isté miesto. Koralovú homoľu na útese Ras Mohammed v Červenom mori. Ich vznik delí pätnásť rokov. Za tak krátku dobu boli úplne zničené útesy, ktoré sa vyvíjali pätnásť tisíc rokov. Je to typická ukážka, ako sa drasticky a dramaticky rýchlo menia prírodné ekosystémy.
Už v roku 1992 prijala OSN na konferencii v Rio de Janeiro deklaráciu o udržateľnom rozvoji a Európska únia prijala udržateľný rozvoj ako svoju horizontálnu prioritu. Aj napriek množstvu opatrení sa negatívny vplyv našej civilizácie na prírodné ekosystémy ďalej prehlbuje a naša Zem sa za štvrťstoročie, ktoré uplynulo od konferencie v Riu, zásadne zmenila. Zaniklo obrovské množstvo prírodných ekosystémov, vyhynuli ďalšie živočíšne druhy a veľa ďalších je v najvyššom stupni ohrozenia. WWF (Svetový fond na ochranu prírody) koncom roka 2020 uverejnil správu, že od roku 1970 vyhynuli dve tretiny voľne žijúcich živočíchov.
Stále negatívne ovplyvňujeme klímu, prudko narastá znečistenie ovzdušia a vôd a okrem iného končí každý rok vo svetových oceánoch 12 miliónov ton plastov. Morské prúdy vytvárajú z ľudského odpadu nové plávajúce kontinenty, ktoré sú už veľké ako Nemecko, Francúzsko a Španielsko spolu. Naďalej príliš plytváme surovinovými zdrojmi a potravinami a iba na Slovensku končí v odpade ročne 178 kilogramov potravín na jedného obyvateľa.
Pri práci na filme „Vek smetí“. Zábery sú zo znečisteného vodného diela Ružín a z Lomničky, kde si bobry postavili hrádze z odpadu.
Príčin negatívneho vývoja je nesporne viac, ale rozhodujúcou je skutočnosť, že len veľmi málo ľudí rozumie tomu, čo udržateľný rozvoj vlastne znamená, aké sú jeho ciele a ešte menej ich vie, ako majú žiť svoj život, aby bol s udržateľným rozvojom v súlade. Je to aj preto, že jeho princípy sú vysvetľované nezrozumiteľne a bez väzby na reálny život. Pre ľudí sa zdajú byť globálne dôsledky negatívneho vplyvu našej civilizácie na prírodné ekosystémy neosobné, vzdialené a väčšinou si vôbec nepripúšťajú, že by sa na nich podieľali.
V snahe zvrátiť súčasný vývoj, formulovala OSN v dokumente „Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj“ nové ciele udržateľného rozvoja a nalieha na členské štáty, aby sa základom ich uplatňovania stali výchova, vzdelávanie a osveta. Je pre nás nesmiernou cťou, že nad programom „Požičaná planéta“ prevzala záštitu Slovenská komisia Organizácie spojených národov pre výchovu a vzdelávanie, vedu a kultúru UNESCO.
Program „Požičaná planéta“, ktorý v duchu myšlienky: “Našu planétu sme nezdedili od našich otcov, požičali sme si ju od našich detí“, nadväzuje na proces informatizácie škôl, využíva zrozumiteľné, moderné prostriedky a pútavou formou nastoľuje a objasňuje problematiku udržateľného rozvoja a ochrany životného prostredia.
Jaroslav Blaško
Konateľ spoločnosti dive 2000 production, s.r.o., inštruktor potápania: Instructor Trimix TSA TI70986SK, Advanced EANx Instructor IANTD 4033 Autor kníh „Cesty za tichom“ a pripravovanej edície „Požičaná planéta I.-V.“ Scenárista, kameraman a režisér dokumentárnych filmov, ktoré získali množstvo ocenení na medzinárodných filmových festivaloch, vrátane ceny Grand Prix z MFPP vo Vysokých Tatrách, 6-násobný majster Slovenska v kategóriách fotografia a film z vodného prostredia.