O PROGRAME POŽIČANÁ PLANÉTA

Požičaná planéta je unikátny, komplexný program environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety, ktorý vzniká v spolupráci OZ Požičaná planéta pre školy, Fakulty prírodných vied UKF v Nitre a dive 2000 production, s.r.o. Nitra. Program prináša kľúčové témy ochrany životného prostredia a udržateľného rozvoja, rozdelené do piatich tematických okruhov:

  • Požičaná planéta I. - Odcudzenie,
  • Požičaná planéta II. - Konzum,
  • Požičaná planéta III. - Biodiverzita,
  • Požičaná planéta IV. - Zmena klímy,
  • Požičaná planéta V. - Budúcnosť je v našich rukách.
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/01/Pozicana_planeta_I_Sortiment_O_programe-kopie.png
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/01/Pozicana_planeta_II_Sortiment_O_programe-kopie.png
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/01/Pozicana_planeta_III_Sortiment_O_programe-kopie.png
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/01/Pozicana_planeta_IV_Sortiment_O_programe-kopie.png

Tematické okruhy Požičaná planéta I. - Odcudzenie, Požičaná planéta II. - Konzum, Požičaná planéta III. Biodiverzita a Požičaná planéta IV. - Zmena klímy, boli vďaka podpore našich firemných partnerov, podpore nadácií, inštitúcií a vďaka dotácii z Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR dodané na všetky základné školy v SR a stávajú sa integrálnou súčasťou environmentálneho vzdelávania. Prvé štyri tematické okruhy sú určené predovšetkým pre základné školy, ale filmy, publikácie a odborné metodické príručky pre pedagógov môžu využívať aj učitelia na stredných školách, najmä ako návod pre realizáciu vlastného projektového environmentálneho vyučovania.
Každý tematický okruh Požičaná planéta I. - IV. tvoria:

  • 4 dokumentárne filmy,
  • publikácia Požičaná planéta (I.-IV.),
  • 4 enviro-zošity, s environmentálnymi úlohami a aktivitami pre ročníky 3 až 5 ZŠ,
  • Odborná metodická príručka pre pedagogickú prax, Environmentálna výchova a udržateľný rozvoj (I.-IV.), určená pre formálne aj neformálne vzdelávanie, s environmentálnymi aktivitami pre II. stupeň ZŠ.
Tematický okruh Požičaná planéta V. – Budúcnosť je v našich rukách.
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/04/Pozicana_planeta_V_baner_03_2025_x3.jpg

- prinášame do environmentálneho vzdelávania ďalšie inovácie, spájame vedcov, pedagógov a firmy pôsobiace v SR s cieľom vytvoriť partnerstvo pre inovatívne, pútavé a na vedeckých základoch založené projektové environmentálne vyučovanie,

- prepájame dokumentovanie globálnych problémov s dokumentovaním práce slovenských vedcov a praxou firiem pôsobiacich v SR,

- cieľom je získať žiakov stredných škôl (a žiakov 8 a 9 ročníka ZŠ) pre environmentálnu projektovú činnosť a ochranu životného prostredia, dosiahnuť zmenu postojov a akceptovanie udržateľného a zodpovedného životného štýlu ,

- preto tvoríme súbor didaktických učebných pomôcok pre projektové vyučovanie na stredných školách a v 8 a 9 ročníku ZŠ s témami:

  • Obhajca biodiverzity,
  • Mediátor klímy,
  • Kat odpadu,
  • Manažér prírodných zdrojov.
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/04/Pozicana_planeta_Memorandum_Baner_SHMU-kopie.jpg
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/04/Pozicana_planeta_Memorandum_Baner_NPPC-kopie.jpg
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/04/Pozicana_planeta_Memorandum_Baner_Volne.jpg
//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2025/04/Pozicana_planeta_Memorandum_Baner_Volne.jpg

Rozvíjame ďalej program v duchu myšlienky:  “Planétu sme nezdedili od našich otcov, požičali sme si ju od našich detí“,  nadväzujeme na proces informatizácie škôl, na doterajšiu úspešnú prácu celého tímu, ktorý rozširujeme o špičkových vedcov popredných slovenských vedeckých inštitúcií. Podpísali sme memorandá o spolupráci s klimatológmi zo Slovenského hydrometeorologického ústavu, vedcami z Výskumného ústavu pôdoznalectva a ochrany pôdy Národného poľnohospodárskeho a potravinárskeho centra a na podpis sú pripravené memorandá s vedcami Ústavu krajinnej ekológie SAV, v.v.i. a Ústavu polymérov SAV, v.v.i.. Nastupujeme novú etapu tvorby moderných edukačných prostriedkov, ktoré sú tentoraz určené najmä pre stredné školy, kde formou projektového vyučovania pútavo a zrozumiteľne nastolia a objasnia kľúčové témy ochrany životného prostredia a udržateľného rozvoja. 

Ciele programu Požičaná planéta:

  • prispieť k modernej, pútavej, zrozumiteľnej a na vedeckých základoch postavenej environmentálnej výchove a vzdelávaniu na základných a stredných školách v SR, k ochrane životného prostredia a k získavaniu podpory pre ciele udržateľného rozvoja,
  • podpora rozvoja environmentálnej, prírodovednej a čitateľskej gramotnosti na základných a stredných školách v SR, podpora aktivizačných foriem výchovy a vzdelávania s využitím tvorivých aktivít, hier a tímového riešenia projektových úloh,
  • podpora vzdelávania učiteľov, realizácie projektov zameraných na iniciatívnosť žiakov a učiteľov vo vzťahu k ochrane prírody, zvyšovanie informovanosti o globálnych problémoch a ich lokálnych súvislostiach,
  • podpora rastu vzdelanosti, zmeny postojov k životnému prostrediu, občianskej angažovanosti a uplatňovaniu zodpovedného životného štýlu v širokých vrstvách obyvateľov Slovenskej republiky.
"Príklady udržateľnej praxe" a "Tvoríme budúcnosť" krátke filmy o firmách pôsobiacich v SR.

Od tematického okruhu Požičaná planéta III. - Biodiverzita zaraďujeme na USB disky s našimi dokumentárnymi filmami tiež krátke filmové dokumenty "Príklady udržateľnej praxe" firiem pôsobiacich v SR o výrobkových a technologických inováciách, znižovaním environmentálnych záťaží, zavádzaní princípov cirkulárnej ekonomiky a pod. Príklady udržateľnej praxe približujú žiakom hodnoty, ktoré sa stávajú súčasťou podnikania, formujú ich postoje, pripravujú ich na zodpovedný výkon budúceho povolania a vytvárajú tiež pozitívnu väzbu ku firemnej značke. Viac o príkladoch udržateľnej praxe a partnerstve. 
Kampaňou "Tvoríme budúcnosť" prinášame v rámci tematického okruhu Požičaná planéta V. - Budúcnosť je v našich rukách ďalšie inovácie do vzdelávacieho procesu, ktoré nadväzujú na odporúčania vedcov a dokumentujú formou krátkych filmov implementovanie najnovších vedeckých poznatkov, týkajúcich sa ochrany životného prostredia do praxe firiem pôsobiacich v SR. Viac o Tvoríme budúcnosť.

Implementovanie programu do procesu vzdelávania

Súčasťou programu sú tiež vzdelávacie semináre pre pedagógov, po dva v každom krajskom meste SR, pre každý tematický okruh, ktorých cieľom je uľahčenie implementovania programu do procesu výchovy a vzdelávania, osveta a väčšia informovanosť obyvateľov SR o kľúčových témach a cieľoch udržateľného rozvoja. V mesiaci apríl a máj 2023 sme organizovali 16 seminárov k tematickému okruhu Požičaná planéta I.-Odcudzenie. Ďalších 16 seminárov k tematickému okruhu Požičaná planéta II. - Konzum prebehlo opäť vo všetkých krajských mestách v priebehu októbra a novembra 2023. Vzdelávacie semináre k tematickému okruhu Požičaná planéta III. - Biodiverzita a Požičaná planéte IV - Zmena klímy plánujeme realizovať v mesiacoch máj a jún 2025.

Východiská programu Požičaná planéta:

Hoci ľudstvo dosiahlo úžasný technický a informačný pokrok, priepastne za ním zaostáva mentálny vývoj ľudí. Stále nás ovláda chamtivosť a tak sme dopustili, že planétu ovládol konzum. Dôsledkom je drancovanie prírodných zdrojov, klimatická zmena, straty biodiverzity, devastovanie biotopov, či znečistenie. To všetko sa spája do závratného globálneho ekologického dlhu. Zašlo to až tak ďaleko, že prírodné ekosystémy už nie sú schopné obnovy. Ospravedlňujeme to pomýlenými kritériami kvality života, vzájomne sa klameme a presviedčame samých seba, že to nie je až také zlé. Ono je to však oveľa horšie!

//pozicanaplaneta.sk/wp-content/uploads/2021/10/O-projekte-01-1030x579.jpeg
//pozicanaplaneta.eazy.sk/wp-content/uploads/2021/10/O-projekte-02-1030x579.jpeg

Tieto fotografie zobrazujú to isté miesto. Koralovú homoľu na útese Ras Mohammed v Červenom mori. Ich vznik delí pätnásť rokov. Za tak krátku dobu boli úplne zničené útesy, ktoré sa vyvíjali pätnásť tisíc rokov. Je to typická ukážka, ako sa drasticky a dramaticky rýchlo menia prírodné ekosystémy.

Už v roku 1992 prijala OSN na konferencii v Rio de Janeiro deklaráciu o udržateľnom rozvoji a Európska únia prijala udržateľný rozvoj ako svoju horizontálnu prioritu. Aj napriek množstvu opatrení sa negatívny vplyv našej civilizácie na prírodné ekosystémy ďalej prehlbuje a naša Zem sa za štvrťstoročie, ktoré uplynulo od konferencie v Riu, zásadne zmenila. Zaniklo obrovské množstvo prírodných ekosystémov, vyhynuli ďalšie živočíšne druhy a veľa ďalších je v najvyššom stupni ohrozenia. WWF (Svetový fond na ochranu prírody) koncom roka 2020 uverejnil správu, že od roku 1970 vyhynuli dve tretiny voľne žijúcich živočíchov.

Stále negatívne ovplyvňujeme klímu, prudko narastá znečistenie ovzdušia a vôd a okrem iného končí každý rok vo svetových oceánoch 12 miliónov ton plastov a z ľudského odpadu sa tvoria nové plávajúce "kontinenty". Naďalej príliš plytváme surovinovými zdrojmi a potravinami a iba na Slovensku končí v odpade ročne 178 kilogramov potravín na jedného obyvateľa. 

//pozicanaplaneta.eazy.sk/wp-content/uploads/2021/10/Pozicana_planeta_o_programe_05.jpeg
//pozicanaplaneta.eazy.sk/wp-content/uploads/2021/10/Pozicana_planeta_o_programe_06.jpeg

Pri práci na filme „Vek smetí“. Zábery sú zo znečisteného vodného diela Ružín a z Lomničky, kde si bobry postavili hrádze z odpadu.

Príčin negatívneho vývoja je nesporne viac, ale rozhodujúcou je skutočnosť, že zanedbávame environmentálne vzdelávanie a tal iba veľmi málo ľudí rozumie tomu, čo udržateľný rozvoj vlastne znamená, aké sú jeho ciele a ešte menej ich vie, ako majú žiť svoj život, aby s ním bol v súlade. Je to aj preto, že princípy udržateľného rozvoja sú vysvetľované nezrozumiteľne a bez väzby na reálny život. Pre väčšinu ľudí sa zdajú byť globálne dôsledky negatívneho vplyvu našej civilizácie na prírodné ekosystémy neosobné, vzdialené a väčšinou si vôbec nepripúšťajú, že by sa na nich podieľali.

V snahe zvrátiť súčasný vývoj, formulovala OSN v dokumente „Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj“ nové ciele udržateľného rozvoja a nalieha na členské štáty, aby sa základom ich uplatňovania stali výchova, vzdelávanie a osveta. Je pre nás nesmiernou cťou, že nad programom „Požičaná planéta“ prevzala záštitu Slovenská komisia Organizácie spojených národov pre výchovu a vzdelávanie, vedu a kultúru UNESCO.

//pozicanaplaneta.eazy.sk/wp-content/uploads/2021/10/Pozicana_planeta_o_programe_01-kopie.png
//pozicanaplaneta.eazy.sk/wp-content/uploads/2021/10/Pozicana_planeta_Pod_zastitou_UNESCO.jpeg

V roku 2019 získal program dve Národné podnikateľské ceny za životné prostredie v kategóriách Produkt a služby a Biodiverzita. Súčasne bol nominovaný na cenu Európskej komisie: European Business Awards for the Environment na roky 2020-2021.

AUTOR PROGRAMU

Jaroslav Blaško
Konateľ spoločnosti dive 2000 production, s.r.o., inštruktor potápania: Instructor Trimix TSA TI70986SK, Advanced EANx Instructor IANTD 4033 Autor kníh „Cesty za tichom“ a „Požičaná planéta I.-IV.“ Scenárista, kameraman a režisér dokumentárnych filmov, ktoré získali množstvo ocenení na medzinárodných filmových festivaloch, vrátane ceny Grand Prix z MFPP vo Vysokých Tatrách, 6-násobný majster Slovenska v kategóriách fotografia a film z vodného prostredia.

Slová autora
AUTOR PROGRAMU